29. nov. 2009

Studying Storyboard:Blade Runner Intro








Har tænkt på at en god måde at lære storyboard på må være at kigge på de film man godt kan li så jeg tegnede startren på Blade Runner af her i sidste uge.

Nå ummidelbart syntes jeg det var rart at se
- en generelt lav horisont linie. som Brad Bird siger "If in doubt -Lower the Horizon"
- Symmetrisk Komposition ahh det holder jeg af!
Men også symmetri i klipningen. og det synes jeg er interessant for det er noget jeg aldrig rigtigt ahar tænkt over. Rytmikken og symmetrien i en række shots.
Nå men det er den her samtale mellem Leon til venstre og Holden til Højre.

Efter etablering sekvensen af byen og Tyrell bygningen hvor interviewet foregår, har vi en etablering af selve rummet Leon kommer ind og de to mænd sidder over for hinanden. det gør de på side 3 række 2 sidste panel. i et dejligt enpunkts perspektiv symetrisk kompostion. Her efter er der 29 shots, 3 close up af "Voight-Kampff Maskinen" det første nok atmosfære skabende og de 2 sidste viser Leons uvillige udvidelse af iris. og der er 26 one shots af skiftevis Leon og Holden. Det er overraskende mange synes jeg. men man er jo ikke i tvivl om at man er i rium med begge to alligevel. men ingen over shoulders eller lignende. Men fordi der er så stor symmetri i klipninngen oneshot Leon one-shpt Holden etc så er virkningen når vi pludselig går tilbage til det symmetriske two shot i sidste panel side 4 desto større. "Let me tell you about my mother...". Jeg ser også en tendens til at jo mere Leon bliver Presset af spørgsmålene jo mere bevæger kameraet sig foran og filmer mere direkte ind på hans ansigt.
-Mads